Nordmenn ser ikke på "vanlig" TV lenger

Siste nytt fra nettet.png

Nordmenn under 40 år flykter fra lineær-TV. Nedgangen er størst blant nordmenn mellom 30 og 39 år, som i 2018 så på tradisjonelle TV-sendinger i 87 minutter daglig. Dette er en nedgang på 24 minutter sammenlignet med 2017. Det viser Kantar Medias TV-undersøkelse (betalingsmur).

...og bruker mer TV-tid til andre aktiviteter: Personer mellom 20 og 29 år ser nå på lineær-TV i kun 60 minutter daglig, noe som er en nedgang på 18 minutter. Samtidig bruker de i snitt 62 minutter på strømme-TV og TV-spill.

...og for å komplisere det hele: Kantar Media endret TV-målingen i 2018 og måler nå hele befolkningen – ikke bare de med tilgang på en TV. Men: For å gjøre tallene sammenlignbare, har GroupM derfor bearbeidet tallene over. Tas hele befolkningen med brukte nordmenn mellom 20 og 49 år 84 minutter på lineær-TV hver dag. Og: Regnes strømme-TV med har det totale TV-konsumet økt.

NRK mistet seere – TVNorge fikk OL-vekst. Ifølge Kantar Media hadde NRKs TV-kanaler en markedsandel på 37,9 prosent i 2018 (-2,4 prosent) etterfulgt av TV2-kanalene (27,4 prosent) og Discovery-kanalene (18,1 prosent). Av enkeltkanaler vokste Discovery-eide TVNorge med 1,3 prosent til 7,9 prosent markedsandel – trolig godt hjulpet av vinter-OL i Pyeongchang.

Hva velger du? Det vi kaller vanlig TV styrt av klokken til TV-selskapene eller vil du bestemme selv når du ser på de ulike programmene/TV-seriene?

Samarbeid Helt digital.png

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!

Legg igjen en kommentar